BLOG
KEURMERK – de klant is bewust
Merk je het verschil tussen een Fairtrade kopje koffie of haar keurmerkloze zusje? Veel klanten van Fortune Coffee vinden van wel. De smaak is hetzelfde, de nasmaak veel lekkerder. Gecertificeerde kwaliteitskoffie uit de automaat: samen zetten Fortune Coffee en TB Brown de standaard in de zakelijke markt.
‘We zien dat de aandacht voor gezondheid, eerlijke handel en duurzaamheid toeneemt bij onze klanten. Door dat verhoogde bewustzijn stijgt de vraag naar gecertificeerde koffie op het werk. Overheden lopen hierin zelfs voorop. In deze sector verkopen we veel gecertificeerde instantkoffie voor in de automaten. Die kopen we in bij TB Brown. Het is een vriesdroogvariant met een milde smaak en drie keurmerken: Fairtrade Original, EKO en EU-Bio.’
Waardering
‘Zacht of krachtig: TB Brown kan gecertificeerde vriesdroogkoffie in principe in elke smaakprofiel produceren. Maar wij weten behoorlijk goed welke smaak wenselijk is bij welke doelgroep. Daarbij zien we dat diverse afnemers om uiteenlopende reden aan verschillende keurmerken hechten. Rainforest Alliance een hele belangrijke, die richt zich exclusief op de koffiewereld. Het Fairtrade Original-, EKO- en EU-Biokeurmerk vind je ook terug bij andere producten zoals thee, chocola of bananen. Door nauw samen te werken met TB Brown, is ons instant koffieassortiment mooi gebalanceerd. De smaakprofielen en gewenste keurmerken matchen bij de doelgroepen in de markt.’
Certificaat wordt standaard
‘De smaak van gecertificeerde of niet-gecertificeerde koffie is dus vergelijkbaar. Toch ligt de prijs iets hoger vergeleken bij niet-gecertificeerde koffie. Is dat erg? Bewuste ondernemers vinden van niet: de nasmaak van ecologische of economische narigheid is onplezieriger. Thuis staat al bij meer dan drie kwart van de Nederlandse huishoudens een keurmerk-product in de kast. Dit percentage halen we nog niet in de zakelijke markt voor instantkoffie. Maar daar werken we hard aan. Fortune Coffee is een grote speler in de markt. Maatschappelijk verantwoord ondernemen geeft ons richting. TB Brown wil binnen enkele jaren dat hun totale afzet gecertificeerd is. Samen werken we er naar toe dat instantkoffie met een keurmerk binnenkort de standaard is, ook in de koffieautomaten.’