BLOG

Eigen merk instant coffee bij Albert Heijn

Stel je voor: je struint door de supermarkt, duwt je karretje door de paden, langs vitrines en dan beland je bij het koffieschap. Je laat je ogen glijden over al die verschillende keuzes, smaken en merken. Vraag je je dan niet af: hoe worden deze producten eigenlijk gemaakt? Hoe leuk zou het zijn, een inkijkje in de ‘keuken’. Wat betreft de oploskoffie: die krijg je van ons!

In dit inspirerende interview met Bas Theunissen, sourcing manager koffie, thee en benodigdheden van Albert Heijn blikt hij terug op het traject met TB Brown, waarin we samen een prachtproduct samenstelden: de oploskoffie van het eigen merk van Albert Heijn.

Voor wie doen jullie het, wat is het type klant wat oploskoffie koopt bij Albert Heijn?

Wist je dat oploskoffie wereldwijd de meest gedronken koffie is? Er zijn veel verschillende soorten oploskoffie waardoor er meerdere type klanten aan te wijzen zijn. Het kan zijn dat mensen oploskoffie drinken omdat ze dat van thuis uit gewend zijn, maar ook vanuit gemak omdat er alleen heet water nodig is. En die twee voorbeelden zijn zeker niet uitputtend.’

Wat was de aanleiding om het aanbod oploskoffie te veranderen?

‘Bij Albert Heijn zijn we altijd bezig om onze producten te verbeteren en dat geldt zeker ook voor onze oploskoffie.’ 

Waarom is er geen oploskoffie van jullie merk Perla?

‘Het bijzondere aan Perla koffie is dat wij bij Albert Heijn zelf de groene bonen inkopen en het brandproces van begin tot eind in onze eigen branderij wordt uitgevoerd. De productie van oploskoffie gaat via een specifiek proces en omdat wij in Nederland in verhouding weinig oploskoffie drinken, is het voor ons niet haalbaar om die machines aan te schaffen in de branderij. Daarom werken wij samen met andere leveranciers die de allerhoogste kwaliteit kunnen garanderen. Omdat het proces niet geheel in eigen beheer wordt uitgevoerd noemen we het geen Perla maar Albert Heijn koffie.’

Hoe kwamen jullie in contact met TB Brown?

‘Guido Teekamp, commercieel directeur bij TB Brown, heeft contact opgenomen met Albert Heijn en heeft ons overtuigd van de kwaliteit die TB Brown kon bieden.’

Met wie van TB Brown had je veel contact?

‘Ik heb veel contact met Guido gehad en tijdens een ‘cupping’ sessie zijn we ook op het kantoor van TB Brown geweest om de nieuwe smaken te testen. Daar hebben onze teams met elkaar kennisgemaakt. Helaas brak daarna corona uit en hebben we de bijeenkomsten via de telefoon of via beeldbellen gedaan.’

Kun je iets vertellen over het proces? Hoe lang duurde het van eerste contact tot eindresultaat in de schap?

‘Het eerste contact was al eerder gelegd, maar tussen de start van het proces en het uiteindelijke product op het schap heeft zo’n 8 maanden gezeten. De meeste tijd zijn we bezig geweest met het proeven en uitvoeren van consumententesten om te bepalen wat de ideale receptuur moest worden.’

Wat waren de uitdagingen in dit proces?

‘Het kiezen van de perfecte receptuur, omdat we tijdens consumententesten merkten dat smaken toch wel echt verschillen. Ook zijn we lang bezig geweest om te bepalen in welke verpakking we de oploskoffie wilden uitbrengen. Vanuit duurzaamheidsanalyses weten we inmiddels dat een PET pot een kleinere carbon footprint heeft dan een glazen pot, maar de tolerantie voor PET is bij de consument laag.’

Wat vond je van de service van TB Brown?

‘Uitstekend. Wij wilden op het laatste moment nog enkele zaken aanpassen aan het product en daar is TB Brown uiterst flexibel mee omgegaan en heeft ons zelfs geadviseerd over hoe we dat het snelst konden doen.’

Waar ga je extra op letten bij de volgende keer dat je oploskoffie gaat maken met TB Brown?

‘Op de reacties van de consumenten op onze nieuwe recepturen. Uiteindelijk doen we het voor de klant dus het moet wel in de smaak vallen. Gelukkig zijn de eerste reacties positief!’

Wat is het smaakprofiel van de oploskoffie die jullie samen hebben gemaakt? Beschrijf wat je proeft.

‘Je proeft en ruikt koffie! We zijn de uitdaging aangegaan met TB Brown om de beleving van een verse kop koffie te kunnen combineren met het gemak van oploskoffie. Vooral de geur is lastig te behouden bij verwerken van koffie tot oploskoffie en dat is nu opgelost. Proef en ervaar het zelf zou ik zeggen.’

Gaan jullie een recept maken met deze oploskoffie voor in de Allerhande?

‘We zijn al bezig geweest om de koffie van TB Brown in andere producten te gebruiken maar daar is, voor zover ik weet, nog geen concreet resultaat uit gekomen.’

Drink je zelf wel eens oploskoffie?

‘Jazeker! We testen vrijwel elke dag koffie uit ons assortiment, en ook die van de concurrent, en daar hoort de oploskoffie ook bij.’