BLOG

Bij Fortune op de koffie

Fortune Coffee en TB Brown werken nauw samen bij de uitdagingen in de markt van instant koffie. Vijf van deze thema’s zijn: smaak, keurmerk, trends, levering en consistentie . In een serie van vijf blogs ‘Bij Fortune Coffee op de koffie’ vertelt Jasper den Boer, Category Manager bij Fortune Coffee, over zijn ervaring met TB Brown op deze thema’s. In deze eerste blog: de klant wil kiezen.

SMAAK: DE KLANT WIL EEN KEUZE

Stel je eens voor hoeveel kopjes koffie dagelijks worden gezet bij winkels, bedrijven en instellingen… Zoveel mensen, zoveel wensen! Hoe slaagt Fortune Coffee er in dat elke klant precies het kopje koffie drinkt dat hij of zij lekker vindt? Een belangrijke factor in dit succes is hun samenwerking met TB Brown.

‘Wil ik koffie verkopen, dan moet ik zorgen dat mijn klant die lekker vindt. Maar wat is lekkere koffie? Smaakbeleving varieert enorm per afnemer. Vergeleken bij de landen om ons heen, drinken we in Nederland graag koffie met een stevige smaak. Helemaal in de Randstedelijke regio’s. Daarnaast zien we verschillen per branche. In de horeca is de behoefte aan een cappuccino of een latte bijvoorbeeld groter dan in de bouwwereld. En bij een autobedrijf mag de smaak pittiger zijn dan op een school. ‘

Smaakprofielen

‘Wij zorgen dat de smaakprofielen van onze koffies bekend zijn. In dit proces betrekken we een Barista van topniveau. Vanuit dit kader weten we waar een koffie staat: donker gebrand met tonen van chocolade? Of lichter gebrand met meer een citrussmaak bijvoorbeeld. Wij weten uit ervaring welk klantprofiel goed aansluit bij welk type koffie in ons smaakassortiment.’

 

Koffiecultuur

‘Fortune Coffee heeft tien vriesdroogkoffies in het assortiment, maar liefst zes daarvan komen bij TB Brown vandaan. TB Brown is een Nederlands bedrijf, haar wortels liggen in een land met een koffiecultuur. TB Brown kent de behoeften in de Nederlandse markt heel goed. Dat zien we terug in de smaakprofielen die zij produceren. Omdat wij ons echt focussen op een hoge kwaliteit, kopen wij alleen instantkoffie in die is gevriesdroogd. Daarvan is de smaak beter dan sproeidrogen. TB Bruin focust net als wij op kwaliteit en optimaliseren van smaakbeleving. En dat is wat mij betreft het fundament van onze samenwerking.’